Ga naar content (Ga naar content)

12-01-23

De renovatie van de Roseknoop is begonnen! Afgelopen maandag 9 januari zijn de bovenleidingen van de tram verwijderd en de eerste hekken geplaatst. Deze week wordt ook op bepaalde plekken het asfalt verwijderd.  Ruim anderhalf jaar zijn de 2e Rosestraat en ingangen van de Beijerlandselaan en Hilledijk/Putselaan afgesloten voor auto, tram en bus. Waarom moet dat zo lang duren, kan dat niet wat sneller?

‘Dat is de vraag die iedereen stelt’, weet ook projectmanager Ronald Wagter. De belangrijkste reden is de dijk die onder de Roseknoop loopt. ‘Die is ernstig verzakt, bij de Laan op Zuid is dat 80 centimeter en op andere plekken zelfs één meter tot 1 meter 30. Die dijk is belangrijk want die beschermt de wijken daarachter tegen hoogwater. Ophogen met anderhalve meter klinkt eenvoudig, gooi er gewoon een beetje aarde op. Maar zo simpel is het niet, dit is een megaklus. Nou is onze stad wel wat grote projecten gewend, maar zelfs voor Rotterdamse begrippen is dit geen kattenpis.’

Drukte in de ondergrond
Maar waaróm is het dan zo’n megaklus? Ronald: ‘De ondergrond in Rotterdam ligt vol met kabels en leidingen. Denk aan stroom, gas, riolering, stadsverwarming, water, glasvezel. Die moeten het wel blijven doen. Rotterdammers moeten gewoon het licht kunnen aandoen, douchen, naar de wc en internetten. Door het ophogen van de dijk moeten al die kabels en leidingen ook hoger worden gelegd. Als we de leidingen laten liggen en er grond op leggen, gaan ze kapot. Als ze te diep liggen, kunnen de monteurs er straks niet goed bij.’

Nieuwe kabels erin, oude eruit
De leidingen worden in fases vervangen. Ronald: ‘We leggen eerst een stuk nieuwe leiding aan, sluiten die aan, verwijderen een stuk oude leiding en sluiten daarna de nieuwe op de oude leiding aan. Zo doen we steeds een stukje per leiding voor elektriciteit, water, warmte, gas en riool. Omdat we willen dat alles het blijft doen, kost dat dus heel veel tijd.’

Joekels
‘En er zitten joekels van leidingen bij. Zo ligt de hoofdwaterleiding van Evides hier precies onder. Die heeft een doorsnee van 1 meter 20. Die gaan we vervangen over een lengte van 600 meter. Voor het riool vervangen we 1.000 meter leiding en leggen we 1.400 meter nieuwe leiding aan. Bij de elektriciteitskabels gaat het om ongeveer 15.000 meter. Dat is best spectaculair maar het maakt de mensen hopelijk ook een beetje duidelijk waarom het zo lang duurt.’ 

Lees meer...

bhMasterplanFeyenoordCity07.jpg

Grote interesse Rotterdammers masterplan Feyenoord City 2.0

Kan je nog wel parkeren bij het stadion? Wordt er gebouwd in het Varkenoordsepark? Zijn de nieuw...

Lezen (Grote interesse Rotterdammers masterplan Feyenoord City 2.0)
Scholen_sportcampus_2.png

Bouw scholencomplex Sportcampus deze zomer van start

Op het voormalige, legendarische trainingscomplex Varkenoord komen twee middelbare scholen en ee...

Lezen (Bouw scholencomplex Sportcampus deze zomer van start)
Nightview_Stadion_xs.jpeg

Geen nieuw stadion

Feyenoord heeft bekend gemaakt niet verder te gaan met de ontwikkelingen voor een nieuw stadion ...

Lezen (Geen nieuw stadion)
bhMarcelVerhoef01.jpg

Fietsroute IJsselmonde: duik de geschiedenis in

Wist je dat er een echt kasteel stond in IJsselmonde? En de bouw van de Van Brienenoordbrug in d...

Lezen (Fietsroute IJsselmonde: duik de geschiedenis in)

Nieuwsbrief

Stadionpark wordt het kloppend hart van Rotterdam waar wonen, sporten en beleven samenkomt. Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Abonneer je dan op de nieuwsbrief!